Het gaat weer beter met de economie. De werkgelegenheid neemt toe, mensen geven meer geld uit en bedrijven durven weer te investeren. Tegelijkertijd zijn er signalen dat er veel bedrijven in het mkb financieel in zwaar weer verkeren en een beroep moeten doen op vangnetregelingen om het hoofd boven water te houden.

Wellicht draait uw bedrijf op dit moment best goed en is er nu niet de noodzaak om te investeren in sneller, goedkoper of beter. Echter wachten tot het minder gaat, en die tijd komt onherroepelijk, kan wel eens fataal zijn. Daarom: repareer het dak als de zon schijnt. En dat is nu.

Wat is nodig voor uw onderneming?

Het antwoord op deze vraag is voor ieder bedrijf anders. Van belang is om continu te zoeken naar dat antwoord. Dit noemen we ook wel continu verbeteren.
Verbeter door heel goed naar klanten te luisteren. Wat verwachten ze van uw bedrijf en uw product? Wat moet sneller, goedkoper of beter? Dit levert geheid een lijstje met verbeterpunten op.
Vervolgens zoekt u in volgorde van prioriteit binnen je bedrijf met behulp van bijvoorbeeld een LEAN aanpak. Zoek gericht naar de mogelijkheden om producten/diensten sneller en/of goedkoper te leveren door het verminderen van de wachttijden en verspilling in je productieproces. Met hulp van de Six Sigma aanpak is na te gaan waar de mogelijkheden liggen om de kwaliteit van het product of de dienst structureel te verbeteren.

Nadat het eerste punt is verbeterd, start de aanpak van het volgende punt, continu verbeteren dus. Stap voor stap bent u steeds beter in staat om aan de verwachtingen van de klant te voldoen of om die zelfs te overtreffen.

Een voordeel van deze aanpak is ook dat u en uw medewerkers meer plezier krijgen in het werk. Want minder klachten, minder herstellen, minder uitval, minder wachten vinden de meeste mensen gewoon fijner werken.

Deze aanpak heeft zijn nut bewezen bij de firma Hoppenbrouwers techniek en bij Hutten Catering. Waar de concurrentie het zwaar had, groeiden zij door continu verbeteren.